Blogger Layouts

Isnin, 25 Julai 2011

nk bagik ke tak ni erk.....

salammmmmmmmmmmmmmmmmmmm......hurmmmmmmmmmmmm acctly pet ader persolan tuk korunk lah kan..terpulang pada interpirtasi individu tuh r nk me nilai...kisah ni mcm ni.....

last friday as usual pet kerje half day...then after jumaat pet pergi jejalan r ngan kengkawan..since nk carik baju tuk pi jb....penat rewang jumpe r baju n short pant tuk berlibur di jb....then kwn pet si alya ajak makan kt chiken rice shop...ermmm da lame x lepak sane...acctly chiken rice shop ni 1 banggunan ngan tmpt pet shopping...kt ECM....

then perot pun sgt lapor coz drik pagik x mkn..juz mkn coklat n minum jus jer...so kami gerak r kesana...order dh diamik n juz tunggu sampai jer..sempat lak aku pi shusi king carik sushi......ehh lame lak tunggu nasi ayam ni...yer r org pack giler...ngah duk berborak tertiber adew budak dlm lingkungan belasan tahun..masih sekolah kot..datang bagik salam n jual kismis sambil mintak derma....aduss aku mmg x leh tgk situasi mcm ni...sebak jer rase....tp cpt je pala aku berpikir..maybe dia ni disuruh oleh sindiket tuk kepentingan org laen....so aku tanyer dia bebaek...masih blaja ker..kt mane..umor baper..da lama ker wat kerja ni..saper suruh...berat je dia nk jawap..n aku tahu kalo dia sebenarnyer sedang diperhatikan oleh seseorg..yakni penjaga dia kot....aku suh dia duduk n maka sekali..tp dgn sopan dia tolak...alya dah kuarkn not kaler merah tuk derma..cepat je aku tepis tgn alya..bkn aku x suker..tp aku masih x puas aty....

alya sedikit pelik,,,aku ckp ke alya..babe simpan duit tuh...alya angguk tanda paham....so aku kuorkn not 5 ringgit dan aku beli 5 kotak kismis yg dia jual...nmpk terbit senyum dibibir....kemudian budak tuh ckp..derma ikhlas abg...so aku ckp mcm ni ke dia...abg boleh bagik derma..tp dgn tujuan yg betol..bkn tuk disalah gunakan..adik tahu tak kami bertungkus lumus kerja dan sgt ikhlas tuk menderma..tp kalo derma yg kami bagik ni disalah gune..apa makne tuh...adik tunjuk kertas tuk sekolah agama sedangkn org kat atas yg senang dgn duit ni....budak tuh tunduk jer..maybe dia malu bile aku tegor or dia rase sesal ngan perbuatan dia...

utk tak hampakan dia..aku kuorkn not rm 10...dan aku ckp...i give it to tu hiz money not for donate to ur organisation..but i want u using thiz money for urself...n sgt ikhlas drik abg...tp kalo awak bgik duit ni pade mereke yg berkenaan automatik duit ini jadik sgt tidak ikhlas utk digunakan....

budak tuh sambot pemberian aku..dan berlalu pergi....persoalan kat sini...kenapa dlm dunia serba canggih ni masih ader mereke yg tergamak gunakan anak anak yg masih bersekolah tuk kepentingan diri sendrik...sedangkn mereke ni adalah pelapis tuk majukan negare..ttp disaat mereke perlu berjuang bersama buku..apa yg mereke lalukan..."yeahh kami anak yatim,,kami perlukan tempat tinggal n perlindunagn."adakah masih wujud n relevan ayat ni tuk digunakan dlm dunia yg semakin maju...bkn kah kiter sepatotnyer menjaga kabajikan anak anak ini..bkn pergunakan tuk kesenagan kiter...n aku tahu ramai diaantara kiter pernah lalui situasi ini..sama ada di warung,,gerai,,bus stand..shooping mall....

 ~~~~xoxoxoxox..wit a lot of love~~~~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan